Magiczna data 11.11.11. W tym dniu polska reprezentacja w piłce nożnej rozegra mecz z reprezentacją Włoch. Na koszulkach polskich piłkarzy nie zobaczymy już tradycyjnego orła w koronie. Zostanie on zastąpiony na najbliższe 2 lata (umowa z Nike) przez nowy logotyp: stylizowany orzeł nawiązujący do emblematu PZPN.
Wywołało to burzę medialną. Według części kibiców i dziennikarzy nie do pomyślenia jest reprezentacja grająca w koszulkach pozbawionych elementu, który od zawsze kojarzony jest z drużynami narodowymi. Nawet Bogdan Rymanowski przerwał swoje polityczne pogadanki za sprawą tej zmiany i zaprosił ekspertów, aby wyrazili swój pogląd na tą sprawę. Rozmowa była bardzo emocjonalna. Tak, jakby od zmiany logo miała zależeć przyszłość piłki nożnej w Polsce. Wypowiadane opinie, że piłkarz z tradycyjnym godłem narodowym na koszulce daje 120 % normy wydają się co najmniej infantylne. To nie od emblematu zależy wynik, a od innych czynników. Przypomnę tutaj lanie z Hiszpania w zeszłym roku. Byłoby lepiej, aby w tamtym meczu nasi piłkarze występowali z logo PZPN, a nie z orłem na piersi.
Natomiast aktualni reprezentanci Polski są raczej wstrzemięźliwi w osądach i wypowiadają się w sposób stonowany na ten temat.
Sądzę, że cały ten zgiełk przyczyni się do rozpropagowania nowego emblematu, a burza medialno-kibicowska nie będzie miała żadnego wpływu na postawę piłkarzy i kibiców.
Na marginesie chciałem zauważyć, że reprezentacja Anglii od zawsze występuje z emblematem The Football Asssociation.
Ze swojej strony całkowicie popieram inicjatywę PZPN w sprawie zmiany logo. To dobry krok marketingowy.
Bardzo rozsądnym wydaje się pogląd, że reprezentacje będąc zarządzane przez niezależne związki sportowe powinny występować z logo tych związków. Inną sprawą jest to, że narodowe związki powinny mieć w swoim logo elementy nawiązujące do przynależności państwowej. Świat się zmienia, sport jest całkowicie skomercjalizowany i czy chcemy, czy nie chcemy wszystko w otoczeniu sportu jest i będzie podporządkowane prawom ekonomii.
Bardzo rozsądnym wydaje się pogląd, że reprezentacje będąc zarządzane przez niezależne związki sportowe powinny występować z logo tych związków. Inną sprawą jest to, że narodowe związki powinny mieć w swoim logo elementy nawiązujące do przynależności państwowej. Świat się zmienia, sport jest całkowicie skomercjalizowany i czy chcemy, czy nie chcemy wszystko w otoczeniu sportu jest i będzie podporządkowane prawom ekonomii.
0 komentarze:
Prześlij komentarz