facebook

środa, 11 lipca 2012

środa, lipca 11, 2012
1
Biznes plan "Euro 2012 w Polsce" nigdy nie został napisany. Jednak suma wielkich inwestycji sportowych i infrastrukturalnych w Polsce stworzyła nową rzeczywistość, która będzie miała wielkie znaczenie dla przyszłości Polski.

Ponieważ taki biznes plan nie istnieje, więc trudno będzie w przyszłości stwierdzić, czy założona w biznes planie wizja została zrealizowana. Stwarza to dzisiaj przesłanki do stawiania przeróżnych hipotez dotyczących opłacalności lub braku opłacalności tego przedsięwzięcia. Tak wydatki inwestycyjne, jak i przychody związane są ze sferą publiczną i prywatną. Z tego względu opracowanie biznes planu "Euro 2012 w Polsce" byłoby zadaniem bardzo trudnym.

Można jednak pokusić się o pewne ogólne oceny, które mogą być przesłanką do wyciągania wniosków dotyczących opłacalności przedsięwzięcia "Euro 2012 w Polsce". W tym celu należy udzielić odpowiedzi na kilka kluczowych pytań.


1. Jaki zakres wydatków inwestycyjnych związany jest z Euro 2012 ? 

  1. Stadiony i infrastruktura stadionowa - ponad 4 mld zł
  2. Sportowe centra treningowo - pobytowe
  3. Budowa nowych połączeń komunikacyjnych (drogi szybkiego ruchu, autostrady, modernizacja linii kolejowych
  4. Budowa i modernizacja dworców kolejowych
  5. Budowa i modernizacja hoteli, restauracji
2. Jakie przychody w polskiej gospodarce wygenerują inwestycje związane z Euro 2012 ?

  1. Organizacja imprez sportowych na stadionach,
  2. Organizacja imprez rozrywkowych, targów, wystaw, konferencji na stadionach
  3. Wynajem powierzchni komercyjnych na stadionach, dochody z reklam i praw telewizyjnych
  4. Wynajem centrów treningowo - pobytowych
  5. Większe przychody w kompleksie hotelarsko - gastronomicznym
  6. Większe przychody w części firm polskich z tytułu oszczędności w kosztach transportu i czasie, jaki potrzebny jest na wykonanie usług transportowych
  7. Zwiększenie produkcji w niektórych działach gospodarki
  8. Z tytułu poprawy infrastruktury powstaną nowe firmy
  9. Zwiększy się ruch turystyczny
  10. Większa konsumpcja w Polsce
  11. Goodwill - lepszy wizerunek Polski w świecie, co przełoży się w przyszłości na większe dochody polskich firm i powstawanie nowych firm na terenie Polski.
Nie wszystkie pozycje przychodów, które zostały wymienione powyżej są to przychody sensu stricto. Większość to hasła, które w przypadku biznes planu wymagałyby uściślenia. 


Odpowiedź na pytanie o przychody, daje przesłanki do wyciągania wniosków na temat opłacalności całej inwestycji. 


Niektórzy próbują oddzielić od siebie inwestycje sportowe od infrastrukturalnych, twierdząc, że te drugie i tak by powstały. Niewątpliwe to prawda. Pytanie tylko, kiedy by zostały zrealizowane, bo przez 20 lat nie powstały, a Euro 2012 dało impuls do ich szybszej realizacji.  Z tego względu biznes plan "Euro 2012 w Polsce" nie powinien być oceniany w podziale na inwestycje sportowe i pozostałe. To są naczynia połączone i ich realizacja przebiegała równolegle. Oczywiście nie dysponując danymi liczbowymi trudno obliczyć NPV całej inwestycji. Niemniej w perspektywie wieloletniej można z dużym prawdopodobieństwem przyjąć, że NPV całej inwestycji będzie miało wartość dodatnią, czyli inwestycja jest opłacalna.

Pośrednim potwierdzeniem powyższego stwierdzenie jest niewątpliwy fakt, że gdyby, zakładając hipotetycznie, ogłoszono kwalifikacje do następnego Euro i każdy mógłby je organizować, to co najmniej 50% europejskich państw zgłosiłoby chęć organizowania tej imprezy.

Polska będzie miała możliwość napisania podobnego biznes planu może za 50 lat.


1 komentarze: